Program Rozwoju Społeczno-Emocjonalnego dla Uczniów

dr Aleksandra Dopierała

Realizowany obszar i cele

IV.4. Kształtowanie kompetencji przyszłości u uczniów

Udostępnij

Udostępnij

O inicjatywie

W szkole Spark Academy działa program rozwoju społeczno emocjonalnego dla uczniów. Jest to program, który ma na celu kształtowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych oraz systematyczne i metodyczne wspieranie procesu uczenia się tych kompetencji przez uczniów i nauczycieli. Program będąc uzupełnieniem programów dydaktycznych szkoły, tworzy wyjątkową okazję do monitorowania procesów dydaktycznych, wychowawczych i rozwojowych uczniów Program zakłada działania na rzecz 9 kluczowych kompetencji społeczno - emocjonalnych uczniów, takich jak:

1.Szacunek a. do siebie: troszczenie się o swoje życie i zdrowie, akceptowanie swojego ciała i dbanie o nie poprzez zdrowe jedzenie, ćwiczenia, odpoczynek oraz dbałość o zdrowie psychiczne; b. do innych: akceptowanie, że nie zawsze muszę zgadzać się z innymi. Zgoda na to, że w szkole każdy może wyrażać swoje myśli, opinie oraz punkt widzenia, w sposób kulturalny i pełen szacunku - również ja. Słuchanie i staranie się o lepsze rozumienie siebie i innych. Wykonywanie umówionych zadań terminowo, przychodzenie na zajęcia na czas, dotrzymywanie umów.

2. Współpraca - to umiejętność tworzenia czegoś razem z innymi ludźmi. W takiej pracy każdy jest ważny, uczestniczy we wspólnym w działaniu i dba o osiągnięcie wspólnego celu. We współpracy ważna jest dobra komunikacja.

3. Zaangażowanie - a. w działanie: podejmowanie wysiłku podczas zajęć. Aktywne poszukiwanie wiedzy i wykorzystywanie swoich zdolności na zajęciach i na projektach. b. w relacje: zastanawianie się nad własnymi zachowaniami i wyciąganie z nich wniosków. Inicjowanie kontaktu i relacji z innymi osobami. Utrzymywanie relacji z innymi osobami. Pomaganie innym i reagowanie na niegodziwość, która dotyka innych.

4. Komunikacja - wyrażanie swojego zdania i zdolność do bronienia go w sposób, który nie krzywdzi innych, dbając o klarowność wypowiedzi i kulturę języka. Posługiwanie się komunikatem “Ja”, mówiąc o swoich obserwacjach i odczuciach, bez oceniania drugiej osoby. Aktywne słuchanie, rozpoznawanie emocji drugiej osoby i podejmowanie wysiłku, aby lepiej rozumieć perspektywę drugiej osoby. Włączanie się w szukanie rozwiązań.

5. Samoregulacja - rozpoznawanie swoich emocji i nazywanie ich, radzenie sobie z emocjami. Regulowane swojego napięcia emocjonalnego. Wytrwałość w działaniu i zdolność do wytrwałej pracy w postawionym sobie celu. Rozumienie, że na wartościowe rzeczy czasem trzeba zapracować.

6. Docenianie - dostrzeganie w sobie, innych i swoim otoczeniu dobrych rzeczy, wartościowych cech i umiejętności. Zwracanie uwagi na moce i zasoby w sobie i innych i korzystanie z nich na co dzień.

7. Uczenie się na własnych błędach - rozumienie błędu jako niezbędnej części procesu uczenia się i jako okazji do nauki. Akceptowanie swoich błędów, przyjmowanie ich jako naturalnych w procesie uczenia się, podejmowanie wysiłku w celu lepszego rozumienia procesu, który doprowadził do błędu i poszukiwanie rozwiązań, odpowiedzi. Wyciąganie wniosków z błędu i wprowadzanie zmiany w swoim zachowaniu.

8. Rozwiązywanie konfliktów - zauważanie że jest się w konflikcie, słuchanie drugiej osoby i podejmowanie wysiłku do lepszego rozumienia perspektywy drugiej osoby. Używanie kulturalnego języka w opisie sytuacji konfliktowej, swoich obserwacji, uczuć, myśli i potrzeb. Włączanie się w szukanie rozwiązania i trzymanie się uzgodnień.

9.Odpowiedzialność - przestrzeganie zasad, na które umówiłem/am się z innymi osobami. Planowanie i rozpoczynanie pracy bez odkładania jej na potem.

W związku z tym, że uczniowie w poszczególnych grupach wiekowych znajdują się na różnych etapach rozwojowych, w poszczególnych grupach skupiamy się szczególnie na kompetencjach, które są kluczowe w kontekście skutecznego zrealizowania głównych zadań rozwojowych.

W praktyce realizujemy program podczas: 1. Kręgów poranne prowadzonych przez wychowawców. Podczas kręgu uczniowie mają okazję ćwiczyć jedną z 9 kluczowych kompetencji społeczno-emocjonalnych (szacunek, współpraca, zaangażowanie, komunikacja, samoregulacja, docenianie, uczenie się na błędach, rozwiązywanie konfliktów, odpowiedzialność). Najczęściej robią to poprzez dyskusje i ćwiczenia warsztatowe oparte o scenariusze zajęć z Pozytywnej Dyscypliny oraz scenariusze przygotowane przez wychowawców i psychologów szkolnych. Na kręgach jest też miejsce do rozwiązywania bieżących problemów, konfliktów i spraw uczniów.

W młodszych grupach sa 4 kręgi w tygodniu jako poranne spotkanie grupy, w starszych ze względu na czas obecnie realizujemy 1-2 godziny w tygodniu

2.Zajęć z psychologiem. Prowadzone regularnie, raz w tygodniu zajęcia z psychologiem, mają na celu wspieranie i systematyczne ćwiczenie kompetencji emocjonalno-społecznych i prowadzenia psychoprofilaktyki. Zajęcia są wpisane w plan zajęć uczniów wszystkich etapów edukacyjnych.

20 czerwca 2024

Udostępnij

Jak działa
Plan dla edukacji?

Plan dla edukacji to drogowskaz do zmiany polskiej szkoły.
Każdy może korzystać z niego na własną rękę, na skalę odpowiadającą jego potrzebom i możliwościom.

Zgłoś inicjatywę!

Działasz na rzecz edukacji? Pochwal się tym światu i zainspiruj innych! Opisz nam swoje działanie, włącz je w realizację Planu dla edukacji i promuj je razem z nami!

Przeglądaj inspiracje

Zobacz, jak inni działają na rzecz edukacji! Przeglądaj bazę gotowych rozwiązań wdrażanych w polskich szkołach i uzyskaj potrzebną ci wiedzę, inspiracje oraz kontakty!

Baza wiedzy

Czekają w niej na ciebie m.in. artykuły, raporty, podcasty i webinary, o różnorodnych obliczach edukacji, które możesz sortować i przeglądać według swoich potrzeb!

Podziel się wiedzą!

Daj nam znać, co jeszcze powinno znaleźć się w naszej bazie wiedzy! Możesz zgłosić materiały swojego autorstwa, ale też polecane publikacje innych autorów.