O inicjatywie
Celem tej inicjatywy jest edukacja nauczycieli w zakresie zgodnego z prawem podejścia do oceniania. W roku szkolnym 2023/2024 na swoim fanpage'u zamieszczałam wiele postów, które ukazywały rolę wymagań edukacyjnych w procesie uczenia, oceniania i sprawdzania. Przy pokazywaniu tej roli kierowałam się również redefiniowaniem roli podstawy programowej. Podstawa programowa, będąc zewnętrzną wobec szkoły i uczestników procesu uczenia, powinna być nakierowana na tworzenie wymagań, których odbiorcami będą konkretne osoby w danej klasie.
Wiele miejsca poświęciłam również monitorowaniu procesu uczenia oraz roli kryteriów oceniania w tym procesie. Inicjatywa ta ma na celu:
Edukację Nauczycieli: Zwiększenie świadomości nauczycieli dotyczącej prawidłowego, zgodnego z prawem podejścia do oceniania uczniów.
Redefinicję Roli Podstawy Programowej: Skupienie się na adaptacji podstawy programowej do potrzeb konkretnych uczniów w klasie, zamiast traktowania jej jako sztywny, zewnętrzny dokument.
Monitorowanie Procesu Uczenia: Podkreślenie znaczenia ciągłego monitorowania procesu uczenia, aby lepiej dostosować metody nauczania do potrzeb uczniów.
Rola Kryteriów Oceniania: Wyjaśnienie i ukazanie, jak kryteria oceniania mogą wspierać proces uczenia i jak powinny być używane, aby były sprawiedliwe i przejrzyste.
Poprzez te działania chcę pomóc nauczycielom lepiej zrozumieć i stosować wymagania edukacyjne oraz kryteria oceniania, co przyczyni się do poprawy jakości nauczania i oceniania w polskich szkołach.
18 czerwca 2024