O inicjatywie
Zwiększenie ilości psychologów w szkołach, bez zmian w przygotowaniu i realizowaniu tej roli w szkole może nie przynieść zmiany w zakresie zdrowia psychicznego uczniów. Psycholog w szkole powinien działać w zakresie swoich kompetencji, które są inne od pedagoga szkolnego. Chciałabym zaproponować koncepcję pracy psychologa w szkole, jako współkreatora środowiska szkolego. Co to znaczy w praktyce?
Sens istnieniaUczniowie potrzebują warunków do rozwijania swoich kompetencji społeczno-emocjonalnych. Wychowawcy i nauczyciele potrzebują wsparcia w tworzeniu warunków rozwoju emocjonalno-społecznego dla uczniów.
Za co jest odpowiedzialny psycholog w szkole? • tworzenie kultury szkoły wspierającej rozwój uczniów oraz budowania poczucia sprawstwa i brania odpowiedzialności przez kadrę i uczniów • tworzenie koncepcji metodycznych - dydaktycznych i integrowanie ich z programem rozwoju społeczo-emocjonalnego • wypracowywanie procedur szkolnych i ich wdrażanie we współpracy z wychowawcami i wicedyrektorem etapu edukacyjnego • prowadzenie psychoprofilaktyki i promocji zdrowia psychicznego dla kadry oraz uczniów i rodziców, w tym prowadzenie zajeć z psychologii z uczniami oraz prowadzenie interwencji wychowawczych/kryzysowych we współpracy z wychowawcami • monitorowanie metodologii pracy na etapie i praca w zespole nad jej doskonaleniem i dostosowywaniem do etapu rozwoju uczniów
W szkolnej dokumentacji odpowiada za: • Kodeks Szkolny i procedury reagowania w sytuacjach konfliktowych • Procedury interwencji kryzysowych • Procedury wystawiania oceny zachowania • Program rozwoju społeczno-emocjonalnego (profilaktyczno-wychowawczego)
20 czerwca 2024