Jak rodzic może radzić sobie w szkole?

Dla kogo?

Autor

Katarzyna Wolniak

Publikacja analizuje znaczenie edukacji opartej na kompetencjach, omawiając korzyści i wyzwania związane z takim podejściem w systemie edukacyjnym

Udostępnij

Pierwszy dzień w szkole, szczególne w pierwszej klasie szkoły podstawowej, to wymagająca sytuacja dla dziecka. Jednak nie tylko. To również wkroczenie w zupełnie nowy świat przez rodzica.

Do tej pory na edukację patrzyłam z perspektywy rodzica przedszkolaków i pracy zawodowej związanej z inicjatywą Projektujemy przyszłość. Edukacja. We wrześniu stałam się rodzicem pierwszoklasistki i tym samym ja sama weszłam w nową rolę, stałam się częścią triady relacji rodzice – uczniowie – szkoła. Wyzwaniem okazało się dla mnie zderzenie oczekiwań i wyobrażeń z rzeczywistością.

Jak powinna wyglądać relacja ze szkołą?

Każdy rodzic chce, aby jego dziecko miało dostęp do edukacji, która pomoże mu stać się zaradną, odpowiedzialną i samodzielną osobą oraz by opiekowali się nim doświadczeni, zaangażowani w swoją pracę i gotowi na ciągły rozwój nauczyciele. Każdy rodzic chce być również traktowany partnersko, być dostrzeżony przez nauczyciela, mieć z nim relację opartą na zaufaniu. Oczywiście powinno to działać w dwie strony. Chciałabym jednak podzielić się punktem widzenia na to, jak według rodzica pośrednio związanego z edukacją, nauczyciel może kształtować relacje z rodzicami, która jest nie-zwykle istotnym elementem jego codziennej pracy.

Moje doświadczenia pokazują, że nauczyciele, którzy aktywnie pracują nad budowaniem pozytywnych relacji z rodzicami, przyczyniają się do tworzenia środowiska, które wspiera rozwój uczniów. Regularna, przejrzysta komunikacja powinna być inicjowana przez nauczycieli, tak by informowali oni rodziców o postępach, sukcesach czy problemach ich dziecka. Warto też pamiętać, że otwartość i gotowość na rozmowy jest kluczowa w budowaniu wzajemnego zaufania. Nauczyciele powinni zachęcać rodziców do aktywnego zaangażowania w edukację swoich dzieci, dostarczając im narzędzi i zasobów, które mogą pomóc w tym procesie. Ważna jest też empatia – pedagodzy powinni starać się zrozumieć  także perspektywę rodziców.

Wyobrażenia a rzeczywistość

Łatwo jest mówić, jak powinno być. Gdy jednak wchodzi się w środowisko szkolne ze swoim dzieckiem, zaczyna nam towarzyszyć strach o to, jak będzie wyglądać rzeczywistość. Ja miałam szczęście. Trafiłam na szkołę, na wychowawcę, który od pierwszych minut traktował rodziców jak partnerów. Dobry start w naszą wspólną podróż zapewniły, wydaje się, małe gesty, jak inne zaaranżowanie przestrzeni w trakcie zebrania rodziców. Okazuje się, że można usiąść w kręgu i rozpocząć spotkanie od oddania głosu rodzicom, którzy opowiedzą o swoich dzieciach. Nauczyciel od pierwszych dni może budować mosty, a nie stawiać mury. Swoją postawą i otwartością może stworzyć z rodzicami społeczność współpracy, która ma wspólny cel.

Miałam szczęście trafiając właśnie do takiego miejsca. Ale czy powinniśmy tutaj mówić o szczęściu? W tym tkwi  problem. Musimy działać na rzecz zmiany polskiej szkoły, aby sprawić by był to standard, a nie szczęśliwy traf.

My rodzice zastanawiamy się, jak przygotować nasze dzieci do przyszłości, jakie będą, gdy dorosną, i czy robimy wystarczająco dużo, aby im pomóc. Nie zapominajmy zatem, że my także jesteśmy częścią społeczeństwa edukacyjnego. Nie bądźmy bierni. Angażujmy się w życie szkoły dla dobra i szczęścia naszych dzieci.

21 czerwca 2024

Udostępnij

Dołącz do nas na

Zobacz również

Zgłoś materiał do bazy wiedzy!

Plan dla edukacji

Dołącz do realizacji Planu dla edukacji!

Jak działa
Plan dla edukacji?

Plan dla edukacji to drogowskaz do zmiany polskiej szkoły.
Każdy może korzystać z niego na własną rękę, na skalę odpowiadającą jego potrzebom i możliwościom.

Zgłoś inicjatywę!

Działasz na rzecz edukacji? Pochwal się tym światu i zainspiruj innych! Opisz nam swoje działanie, włącz je w realizację Planu dla edukacji i promuj je razem z nami!

Przeglądaj inspiracje

Zobacz, jak inni działają na rzecz edukacji! Przeglądaj bazę gotowych rozwiązań wdrażanych w polskich szkołach i uzyskaj potrzebną ci wiedzę, inspiracje oraz kontakty!

Baza wiedzy

Czekają w niej na ciebie m.in. artykuły, raporty, podcasty i webinary, o różnorodnych obliczach edukacji, które możesz sortować i przeglądać według swoich potrzeb!

Podziel się wiedzą!

Daj nam znać, co jeszcze powinno znaleźć się w naszej bazie wiedzy! Możesz zgłosić materiały swojego autorstwa, ale też polecane publikacje innych autorów.